Midterm exams

7,26,67,37,42,1

Hello again. So now I am finally finished. The last 3 days have been filled with midterm exams, where I have been tested in my oral and written chinese, plus my understanding when it comes to texts and conversations – in chinese. It’s safe to say that I am happy it is finally over. It has nothing to do with being tired of the chinese language, but when you finally stand infront of the teacher and your nerves are booming, you sweat like crazy, are stressed and don’t understand the question since everything is said so freaking fast – then I think it’s okay to lower your shoulders relieved when it’s all finished. I still got something good out of it; I’m already going up one level – so now I’m no longer a beginners in chinese! Whoop whoop 🙂

I can feel it already that i understand much more, because China is not a very easy place to understand unless you know the language that are spoken on the street. And if you suddenly have managed to say in really bad chinese that you are a student and can speak a little bit, well then it’s really cool. And suddenly there’s an extra dumpling or two in your lunchbowl, maybe you get a discount at the marked – or a thumbs up and a “很好!” (“very good”). Then, if you are like me, you accept the compliment (and/or eat the dumplings) happy as hell, smile a little sheepishly and thank as humble as you can.

It’s not suppose to be easy – but god how funny it can be when you finally can make a conversation. And it doesn’t matter if we talk about cats, groceries, travels, how to boil the rice or about grandmothers visiting – everything is appreciated – because I say it in chinese, and because I am a lǎowài, a foreigner. It’s incredibly funny 🙂

// Hei igjen. Så var jeg endelig ferdig. De siste 3 dagene har vært fylt med midterm exams, hvor jeg har blitt testet i min muntlige og skriftlige kinesisk, pluss min forståelse for tekster og samtaler – på kinesisk. Det er vell trygt å si at jeg er veldig glad for at jeg endelig er ferdig. Det har ikke noe med å være lei av kinesisk, men når man først står foran læreren og nervene er i høygir, du svetter som bare det, er stressa og skjønner ikke hva du blir spurt om fordi alt går så himla fort – ja da tror jeg man har lov til å senke skuldrene lettet når man endelig er ferdig. Det kom likevel noe godt ut av det; nå går jeg opp ett nivå allerede – så nå er jeg ikke lenger nybegynner! Whoop whoop 🙂

Jeg merker allerede at jeg forstår mye mer, for Kina er nemlig ikke et lett sted å forstå om man ikke kan språket som flyter rundt i gata. Og har man plutselig fått sagt på gebrokkent kinesisk at man er student og kan snakke bittelitt, ja da er det utrolig kult altså. Og så dukker det plutselig opp en ekstra dumplings eller to i lunsjbolla, kanskje man får skikkelig rabatt på markedet –  eller en tommel opp og et “很好!” (“very good!”). Ja, er du som meg da, så tar du komplimentet til deg (og/eller spiser dumplingsene) fornøyd som bare det, smiler litt sånn fårete og takker så ydmykt du bare kan. 

Det skal ikke være lett – men gud så mye morsomt man kan få ut av det når man endelig kan holde en liten samtale. Og det gjør absolutt ingenting om vi snakker om katter, dagligvarer, reiser, hvordan risen skal kokes eller bestemødre som kommer på tur – alt blir satt pris på – fordi det kommer ut på kinesisk, og fordi jeg er en lǎowài , altså en utlending. Utrolig morsomt er det 🙂

Leave a Reply

