Thoughts on moving abroad (Norwegian version)

Det er ikke enkelt å starte forberedelsene for et trekk som vil ta deg langt bort fra dine kjære. Alle som noen gang har flyttet utenlands husker nok tiden da de var veldig spent, deretter veldig nervøs og til slutt – rett og slett livredd. Å flytte til Kina var ikke veldig skummelt for meg, og jeg tror det ganske enkelt er fordi jeg hadde familien min med meg. Jeg flyttet ikke alene. Men denne gangen er det annerledes.

angelica blick pura vida
angelicablick.se

Denne gangen forbereder jeg alt selv. Jeg har booket en enveis billett for en person. Jeg søker om visa, booker et hotellrom, velger fag, finner ut mer om campuset og dorms. Jeg planlegger et nytt liv på den andre siden av jorda – igjen.

Og skal jeg være helt ærlig så er jeg ikke redd. Jeg er ikke livredd. Faktisk, så er jeg utrolig spent. Og klar – veldig klar. Jeg har vært klar for dette i årevis.

1457
Qin Great Wall, Inner Mongolia

Helt siden ungdomsskolen har jeg fortalt foreldrene mine at etter videregående kom jeg til å dra fra landet for å studere i utlandet. Og dra fra landet gjorde jeg. Bare ikke akkurat slik jeg hadde sett for meg, og heller ikke hvor jeg hadde sett for meg. Jeg endte ikke opp i hverken England eller Australia – jeg endte opp i Kina. Og nå planlegger jeg ikke å dra til England eller Australia heller – for jeg har allerede booket en billett til Hawaii istedenfor.

Så her er jeg da. Mens jeg sitter med pc’en min, og roper ut mine tanker og følelser til hele verden, mens jeg sitter med flybilletten min i den ene hånda og et opptaks-brev i den andre. Når kom jeg til dette?

2160
Koh Lanta, Thailand

Jeg har alltid visst at jeg kom til å dra, men når ble det så lett for meg å gjøre det? Det er så mange mennesker her i verden som ikke drar fra landene deres hele livet, og likevel,  her står jeg – og ønsker å dra fra alt og alle som har blitt kjært for meg! Såklart – vi lever i en ny verden nå, og jeg vil aldri være for langt unna de menneskene jeg er glad i. Jeg har skype, en mobil og en pc. Hvem som helst kan booke et fly på bare noen få minutter. Hvis det kommer til stykket, er jeg bare noen timer unna familien min om det skulle skje en ulykke – selv om vi har hele verden mellom oss. Teknisk sett er jeg ikke langt unna, ikke i det hele tatt.

image 2
Koh Lanta, Thailand

Den eneste tingen som står i mellom oss er den fysiske delen. Jeg kan ikke dra et lite stykke for å finne mamma og gi henne en klem. Jeg kan ikke dukke opp på burdagsfeiringer og gratulere brødrene mine med dagen. Jeg kan ikke møte opp på sosiale sammenkomster hvor mine venner og kjære vil være. Men jeg vil være i stand til å sende en video for å gratulere. Jeg vil være i stand til å sende en pakke eller et postkort. Jeg vil være i stand til å logge på skype, eller skrive ned følelsene mine i en melding eller på et kort. Og jeg vil aldri bli ordentlig langt unna. Jeg vil alltids være der. Bare litt lenger unna enn vanligvis.

pictures-originals-2013-Cities_Rainy_city_036934_
weheartit.com

Så nei, jeg er ikke livredd. Kanskje littegrann redd. Og veldig spent. Og definitivt nervøs. Men det er en del av pakken sant? Når du flytter utenlands? Bare husk; all denne bekymringen og tenkingen, dette er bare en del av pakken. Den andre delen kommer senere; med alle opplevelsene og eventyrene, menneskene du kommer til å møte, stedene du kommer til å se og maten du kommer til spise.

Jeg er ett skritt nærmere mitt neste store eventyr. Og du kan vedde på at jeg kommer til å nyte det. Jeg er klar!

Leave a Reply

